De Amerikaanse perswaakhond SIP maakt zich zorgen over de persvrijheid in Ecuador tijdens de lopende verkiezingscampagne. Zo is een spotje van presidentskandidaat Alberto Acosta geweigerd door de Nationale Kiesraad (CNE) en is een website uit de lucht gehaald die president Correa beschuldigt van het hebben van een geheime Zwitserse bankrekening.

Image

In het door CNE geweigerde spotje van de linkse Acosta is een kleine koning te zien, die geconfronteerd met de werkloosheid in zijn land nóg meer propaganda gaat maken om te zeggen dat er wel genoeg werk is.

Bij gebrek aan betrouwbare cijfers is de werkloosheid één van de belangrijkste punten waar de regering Correa en de oppositie maar over blijven bekvechten.

Geen onderbouwing verkiezingsprogramma’s
President Correa stelt dat de meeste tegenkandidaten ongefundeerd kritiek leveren. Vandaag wordt hij daarin bevestigd door het nieuws dat maar twee van de zeven tegenkandidaten een financiële onderbouwing hebben ingediend van hun verkiezingsprogramma.

Naast Correa zelf zijn dat alleen zijn oud-minister Acosta van het geweigerde spotje en de en de democratische hervormer Mauricio Rodas.

Fact free politics
Zonder onderbouwing, laat staan doorrekeningen van een CPB-achtig instituut, is het echt fact free politiek bedrijven. Zo kan Guillermo Lasso op geen enkele manier uitleggen hoe hij zijn belofte van het scheppen van één miljoen banen gaat waarmaken.

Overigens is ook een campagnespotje dat Lasso belachelijk maakte geweigerd. Dat spotje was een parodie op zijn riante leven als steenrijke bankier, waarin hij zich op geen enkele manier bekommert om het grote arme deel van de bevolking.

Alleen publiciteit in goedgekeurde media
Perswaakhond SIP maakt zich verder zorgen over het feit dat kandidaten alleen publiciteit kunnen maken in bij de Nationale Kiesraad ingeschreven media.

Dat ze niet zélf kunnen kiezen in welke kranten en op welke radio- en tv-zenders ze hun campagnegeld besteden is volgens SIP (Sociedad Interamericana de Prensa) een kwalijke inperking van de persvrijheid.

Website bananaleaks.com uit de lucht
Ook meldt SIP dat onlangs de website bananaleaks.com uit de lucht is gehaald. Daarop werd president Correa beschuldigd van het hebben van een geheime bankrekening in Zwitserland.

Bewijzen, of zelfs maar aanwijzingen daarvoor, kon de site tot woede van Correa op geen enkele manier leveren.

Vuilspuiterij voorkomen
De media die Correa bestrijdt doen inderdaad vaker aan ongefundeerde vuilspuiterij, maar de regering en de daaraan gelieerde Kiesraad zijn niet de aangewezen instanties om daar tegen op te treden. Dat zou een sterke en onafhankelijke Raad voor de Journalistiek kunnen doen, maar die bestaat helaas (nog) niet in Ecuador.

Censuur is in elk geval het slechtst denkbare alternatief. Dan nog liever de rechter laten oordelen over smaad of laster in welk campagnespotje, webpublicatie of krantenverhaal dan ook.

Advertenties